Matkailu- ja ravintola-alan yritysten syksy näyttää harmaalta

Matkailu- ja ravintola-alan yritysten syksy näyttää harmaalta
- Kun kuluttajien henkinen lukko saataisiin avattua, matkailu- ja ravintola-alan näkymät voisivat kirkastua nopeastikin, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo. Kuva Burger Lovers Finland.

MaRan jäsenkyselyn mukaan matkailu- ja ravintola-alan kesäsesonki oli vaisu, sillä 55 prosentilla yrityksistä kesäsesonki oli huonompi kuin viime vuonna. Siihen vaikutti ennen kaikkea kuluttajien varovaisuus ja kolea sää.

Lämmennyt kesä lisäsi palvelujen kysyntää, mutta ei riittänyt kuromaan umpeen huonoa alkusesonkia. Lähes puolet yrityksistä odottaa liikevaihdon alenevan myös syys-marraskuussa verrattuna viime vuoteen. Maltillisia kasvuodotuksia on neljänneksellä yrityksistä. Suurimpia tulevaisuuden uhkia ovat kustannusten nousun jatkuminen ja vähäinen kysyntä. Noin viidennes yrityksistä ilmoittaa vähentävänsä työvoimaa ensi syksyyn mennessä, mutta 13 prosenttia ilmoittaa lisäävänsä työvoimaa.

Kongressi- ja messutoimialalla on muita aloja positiivisemmat odotukset syksylle. 43 prosenttia yrityksistä odottaa liikevaihdon kasvavan viime vuoteen verrattuna ja 28 prosenttia vähentyvän.

MaRan jäsenkyselyyn vastasi 301 yritystä seuraavilta toimialoilta: festivaalit, hiihtokeskukset, hotellit ja kylpylät, huvi-, teema- ja elämyspuistot, juhla- ja pitopalveluyritykset, kahvilat, keilahallit, kongressit ja messut, leirintäalueet, liikenneasemat, pikaruokaravintolat, pubit ja yökerhot, ohjelmapalveluyritykset, ruokaravintolat, opiskelija- ja henkilöstöravintolat sekä henkilöstövuokraus.

Kotimaisen kuluttajan varovaisuus näkyy myös hiihtokeskuksissa, sillä peräti 67 prosenttia odottaa syksyn olevan heikompi kuin viime vuonna. Yritysten varovaisuus tuntuu myös työvoiman vähentämisaikeissa.

Kongressi- ja messutoimialan näkymät antavat toivoa siitä, että myös asiakasyritysten palvelujen kysyntä olisi piristymässä. Kansainväliset kongressit tuovat Suomeen paljon vientituloja. Palvelujen kasvu tuo tuloja myös muille toimialoille, kuten hotelleille ja takseille. Pohjois-Suomen matkailun ennakoidaan rikkovan ennätyksiä tulevana talvena, mutta tämä ei näytä ulottuvan hiihtokeskuksiin, koska pääosa asiakkaista on kotimaisia. Keski-Euroopan lumitilanteen heikentyessä suomalaiset hiihtokeskukset saavat tulevaisuudessa yhä enemmän laskettelevia ulkomaalaisia asiakkaita, MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi toteaa.

Pubien ja yökerhojen tilanne jatkuu murheellisena, sillä peräti 17 prosenttia yrityksistä ilmoittaa olevansa konkurssiuhan alla kuuden kuukauden kuluttua. Alkoholin anniskelu on vähentynyt merkittävästi tällä vuosituhannella. Tällä on ollut negatiivinen vaikutus ravintoloiden kannattavuuteen ja työllisyyteen.

– On vaikea ymmärtää, miksi Suomessa alkoholin kulutusta halutaan siirtää pois ravintoloista koteihin ja julkisille paikoille. Muissa EU-maissa anniskelua suositaan sen sosiaalisen ja työllistävän vaikutuksen takia. Suomessa alkoholialaan liittyvistä työpaikoista noin 70 prosenttia on ravintoloissa. Hallitus korottaa ensi vuoden alussa jo valmiiksi EU-maiden kireintä alkoholijuomaveroa entisestään. Myös viime syksynä voimaan tullut yleisen arvonlisäveron korotus 25,5 prosenttiin iski ennestäänkin vaikeassa asemassa oleviin anniskeluravintoloihin, Lappi sanoo.

Maailmanpolittiinen tilanne ja etenkin nuorten korkea työttömyys ovat nakertaneet kuluttajien tulevaisuuden uskoa ja ostovoimaa.

Vastaa