Gramexin kampanja tekee suomalaisen musiikin historiaa
Gramex ja JVG käynnistävät ennennäkemättömän kampanjan, jossa myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Levyn tuotto lahjoitetaan lyhentämättömänä nuorten matalan kynnyksen bänditoimintaan.
JVG on tehnyt kampanjaa varten uuden, uniikin biisin, jonka pääsee kuulemaan vain levyn ostamalla. Kappale on painettu vinyylilevylle, jota on olemassa vain yksi ainoa kappale koko maailmassa. Kenellä tahansa on mahdollisuus tehdä biisistä tarjous ja saada itselleen pala suomalaisen musiikin historiaa.
Hommassa on yksi juju. Ostajaksi ei välttämättä valikoidu se, joka tarjoaa suurimman summan, vaan se, joka tajuaa ja osaa perustella musiikin arvon. Artisti itse valitsee, kuka tai ketkä pääsevät levyn omistajiksi.
– Haluamme herätellä ajattelemaan luovaa työtä ja sen arvoa hankalassa ajassa. Ei puhuta siis omasta, vaan ihan kaikkien musa-alalla toimivien työn arvostuksen puolesta. Työn arvoa ei myöskään mitata pelkällä rahalla, vaan haluamme, että ostaja myös perustelee, mitä musiikki itselleen tai yritykselle merkitsee. Toivottavasti nähdään tarjouksia faneilta, urheiluseuroilta, yrityksiltä, sijoittajilta ja ihan keneltä tahansa, jotka arvostavat musiikkia ja tekijöiden ammattitaitoa, Jare ja VilleGalle kertovat.
Julkisena tarjouksensa jättäneet tahot ilmoitetaan kampanjan ollessa käynnissä, ja tehtyjen tarjousten määrää voi seurata livenä kampanjan verkkosivuilta. Tarjousten jättäminen sulkeutuu 25. päivä marraskuuta. Artistin valitsema ostaja julkistetaan joulukuun alussa.
– Haluamme laittaa hyvä kiertämään, joten kaikki tulot ohjataan suoraan junnuille. Toivomme, että jokaisella nuorella olisi mahdollisuus harrastaa ja toteuttaa itseään ja sitä kautta löytää oma juttu ja jengin luo, sanoo kaksikko.
Levyn myyntihinta lahjoitetaan lyhentämättömänä hyväntekeväisyyteen. Lahjoituksen kohteeksi on valikoitunut kaikille nuorille avoin Rock Camp ry (keräyslupanumero: RA/2024/1883), joka tarjoaa matalan kynnyksen kiusaamisvapaata bändikerho- ja leiritoimintaa ympäri Suomen.
Gramexin käynnistämä Musiikin arvo -kampanja avaa keskustelua musiikin ja luovan työn arvostuksesta aikana, jolloin lohdun, toivon ja yhteisöllisyyden tarve on suurempi kuin koskaan.
– Musiikin käytöstä ollaan valmiita maksamaan aiempaa vähemmän, joskus ei jopa lainkaan. Uutta sisältöä julkaistaan alustapalveluihin ennätystahtia ja julkisissa tiloissa saattaa kaikua geneerinen algoritmin tehtailema taustamusiikki, sanoo Gramexin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Sari Aalto-Setälä.
Myös nousseet kustannukset ja kulttuurialan leikkaukset tekevät ammattilaisten työstä entistä vaikeampaa. Kampanja haluaa nostaa esiin ihmisten tekemän musiikin arvon sekä muistuttaa, että musiikki ei synny tyhjästä.
– Muutokset ravistelevat koko musa-alaa genreistä, artistiuran vaiheesta ja tulotasosta riippumatta. Hienoa, että yksi pitkän linjan tunnetuimmista artistiduoista heittäytyi mukaan herättämään keskustelua kaikkia musa-alan ammattilaisia koskevasta ilmiöstä. One for all -asennetta tarvitaan tässä ajassa, sanoo Aalto-Setälä.
Kampanjassa tuodaan esiin usein kymmeniä ihmisiä ja tuhansia työtunteja vaatineet työvaiheet sekä tekijät musiikin takana. Samalla muistutetaan, että kelvollinen korvaus on konkreettinen osoitus arvostuksesta.
– Musiikkia ei olisi ilman esittäjien, tuottajien ja muiden musiikin ammattilaisten työtä. Meidän tehtävämme Gramexissa on auttaa musiikkia menestymään ja siten tuomaan maailmaan lisää iloa ja hyvinvointia. Kun luova ala voi hyvin, se tarjoaa työtä, kasvattaa taloutta ja vahvistaa koko yhteiskuntaa, sanoo Aalto-Setälä.
