Matkailugaalassa tunnustusta matkailuyrityksille, -toimijoille ja kohteille

Matkailugaalassa tunnustusta matkailuyrityksille, -toimijoille ja kohteille
Finnish Travel Gala on Suomen matkailualan liitto SMALin palveluyhtiö Smalserin toteuttama vuosittainen tapahtuma, jossa matkailualan ammattilaiset kokoontuvat palkitsemaan vuoden matkailutekoja ja -ilmiöitä. Viking Line valittiin vuoden kuljetusyritykseksi. Kuva Viking Line.

Noin 440 matkailualan ammattilaista, kansainvälistä vierasta ja toimialan sidosryhmiä yhteen koonneessa Finnish Travel Galassa palkittiin matkailutoimijoita, jotka talouden ja maailmanpolitiikan haasteista huolimatta ovat menestyneet omilla sektoreillaan tai pystyneet uudistamaan liiketoimintaansa haastavissa olosuhteissa. Samalla gaalassa juhlistettiin myös suomalaisen matkatoimistoalan 85-vuotista järjestötaivalta.

Palkintokategorioiden voittajat määräytyivät NPS-suosittelumittarin (Net promoter score) perusteella, eli pohjautuen suuren yleisön ja matkailuammattilaisten antamiin vastauksiin ’Kuinka todennäköisesti suosittelisit ehdokasta ystävällesi tai kollegallesi?’. Voittaja kussakin kategoriassa oli korkeimman tuloksen saanut ehdokas. Kaksi palkintokategorioista oli suunnattu ainoastaan matkailualan ammattilaisille, yrityksissä matkahallinnosta vastaaville henkilöille ja muuten työssään matkailualan yritysten kanssa tekemisissä oleville. Palkittavien valintaan vaikutti yli 12 500 kuluttajaa ja matkailuammattilaista ja heidän arvioitaan yhteentoista eri kategoriaan saatiin yhteensä yli 183 000.

Matkailu on yksi maailman suurimmista ja nopeimmin kasvavista teollisuudenaloista, ja Suomessa se on tällä hetkellä yksi harvoista kasvualoista. Vuonna 2024 matkailun kokonaiskysyntä Suomessa oli 16,6 miljardia euroa, ja matkailun kerrannaisvaikutukset muille aloille ovat huomattavat. Tavoitteena on nostaa matkailun kokonaiskysyntä 20 miljardiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Potentiaali etenkin Suomeen suuntautuvan matkailun kasvun osalta on suuri. Vientiin verrattavat tulot ulkomailta Suomeen suuntautuvasta matkailusta ovat nykyisellään lähes 6 miljardia euroa vuodessa. Ala työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 150 000 henkilöä (5,3 prosenttia työvoimasta).

Finnish Travel Galan vuoden 2025 palkintokategorioiden voittajat
Vuoden matkatoimisto / matkanjärjestäjä – Aurinkomatkat Oy. Aurinkomatkat on vuonna 1963 perustettu suomalainen matkanjärjestäjä, joka on tarjonnut lomaelämyksiä jo yli kuuden vuosikymmenen ajan.
Vuoden ryhmä-/kiertomatkanjärjestäjä – Olympia Kaukomatkatoimisto.
Olympia Kaukomatkatoimisto on vuonna 1952 perustettu suomalainen matkanjärjestäjä, joka on erikoistunut opastettuihin kiertomatkoihin ja kaukomatkoihin.
Vuoden kuljetusyhtiö – Viking Line Abp. Viking Line on suomalainen varustamo, joka on tarjonnut risteily- ja reittimatkoja Itämerellä vuodesta 1959.
Vuoden majoitusliike – Villa Korkatti. Haapavedellä sijaitseva tunnelmallinen hotelli tarjoaa huolella sisustetun ympäristön.
Vuoden kotimainen vierailukohde / nähtävyys – Pulsan Asema Oy.
Pulsan Asema on viehättävä kahvila, putiikki ja majoituskohde Lappeenrannan maaseudulla, historiallisessa rautatieasemarakennuksessa vuodelta 1869.
Vuoden kansainvälinen matkailumaa – Japani. Japani tarjoaa unohtumattomia maisemia ja kulttuurista rikkautta, jossa muinaiset temppelit seisovat futurististen kaupunkien vieressä ja jokainen vuodenaika tuo mukanaan oman kauneutensa.
Vuoden vastuullinen toimija – Nolla-mökit. Kompaktit, ekologiset mökit sijaitsevat upeissa maisemissa, kuten Helsingin ja Espoon saaristossa sekä Tampereen Viikinsaaressa.
Vuoden markkinointikampanja – 100 syytä matkailla Suomessa, SUOMA ry. Kyseessä on kotimaanmatkailun inspiroiva kampanja ja sivusto, joka kokoaa yhteen parhaat vinkit, kohteet ja tarinat.
Vuoden matkailuvaikuttaja – Jasmin Ngo – @jassesi. Jasmin Ngo on yksi Suomen seuratuimmista matkailusisällöntuottajista, jonka videot ja julkaisut tekevät matkailusta helposti lähestyttävää ja inspiroivaa.
Vuoden matkailuammattilainen (ammattilaisten valitsema voittaja) – Sanna Kärkkäinen. Kärkkäinen toimii Visit Rovaniemen toimitusjohtajana ja on työskennellyt pitkään matkailualalla edistäen Rovaniemen ja Lapin kansainvälistä vetovoimaa.
Vuoden bisnespartneri (ammattilaisten valitsema voittaja) – Visit Finland. Visit Finland toimii matkailualan valtakunnallisena asiantuntijana ja aktiivisena edistäjänä, jonka tehtävänä on vahvistaa Suomen vetovoimaa kansainvälisesti.

Vastaa