Kölnin ruoka- ja juoma-alan messut: herkuttelusta tulossa kokonaisvaltainen elämys

Kölnin ruoka- ja juoma-alan messut: herkuttelusta tulossa kokonaisvaltainen elämys

Anuga on maailman johtava ruoka- ja juoma-alan messu, joka järjestetään joka toinen vuosi. Kölnissä, Saksassa, järjestettävässä tapahtumassa käy noin 140 000 vierasta viiden päivän aikana. Tänä vuonna näytteilleasettajia oli yli 8 000.

Suuri osa ruoka- ja juomatuotteista oli hyvin perinteisiä, mutta mukaan mahtui myös mielenkiintoisia innovaatioita. 3 Kaveria markkinointijohtaja Anne Giersbergin mieleen messuilta jäi erityisesti se, kuinka herkuttelutuotteista rakennetaan tulevaisuudessa yhä moniaistillisempia. Mielenkiintoisimmissa tuotteissa yhdistyvät erilaiset makuvivahteet, tuoksut sekä tekstuurit. Herkuttelusta tulee yhä kokonaisvaltaisempi elämys.

– Tulevaisuuden ruoka- ja juomatuotteet yhdistetään myös tunnetiloihin, ja konsepteja rakennetaan sen ympärille, tekeekö tuote ihmisen iloiseksi tai toimiiko se vaikkapa lohduttajana, pohtii Giersberg.

Tunteiden hyödyntäminen näkyi erityisesti juomissa ja herkuttelussa. Funktionaalisuuden ja hyvinvoinnin trendit jatkavat sekä välipaloissa että juomissa.

Messuilla esiteltiin myös tutkimuksia ja trendikatsauksia, joissa korostui kuluttajien toive asioiden yksinkertaistamiseen ja arjen helpottamiseen. Yhä enemmän huomiota kiinnitetään pakkaustietoihin ja terveysväittämiin. Suurimmaksi globaaliksi huoleksi kuluttajat kokevat yhä ympäristön tilan, ja vastuullisuustrendi on pinnalla maissa, jossa ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat näkyvimpiä. Nämä vaikutukset osuvat muun muassa suklaan tuotantoon, joka on johtanut raaka-ainehintojen rajuun nousuun. Suklaalle kehitetäänkin erilaisia vaihtoehtoja, sillä tutkimusten mukaan kuluttajat ovat valmiita joustamaan suklaan ostosta hinnan kohotessa, toisin kuin vaikkapa kahvista, joka koetaan välttämättömyydeksi.

3 Kaveria maistatti ständillään jäätelöä ja esitteli jäätelöbrändiä kansainväliselle yleisölle osana Suomen maaosastoa. 3 Kaverilla oli Anugassa mukana neljä kansainvälisesti kiinnostavinta makua. Klassikko Vadelma & Valkosuklaa, Lakritsi – erottautumiskykynsä ja vahvan maun puolesta, Kahvijäätelö, suomalainen erikoisuus ja maku, jota jäätelökategoriasta ei kansainvälisesti löydy sekä kasvipohjainen Suklaa & Pähkinäkinuski, joka on voittanut lukuisia vegaanijäätelöiden makutestejä.

– Yllätyimme siitä, kuinka kiinnostavaksi kävijät kokivat mustan lakritsijäätelömme. Suurin osa piti mausta erittäin paljon, vaikka englanninkielistä nimeä ”Liquorice” ei aina tunnistettu. Monet epäilivätkin jäätelön sisältävän likööriä, kertoo Giersberg.

Aidon suomalaisen vadelman maku ihastutti messukävijöitä, samoin kuin Kahvijäätelö, joka sai kehuja jopa italialaisilta. Aasialaiset vierailijat taas pitivät kasvipohjaisen Suklaa & Pähkinäkinuski -jäätelön kookosmaitopohjasta. Vegaaniset tuotteet kiinnostivat erityisesti tanskalaisia.

Vastaa