Messuilta saatiin se, mitä tultiin hakemaan
Teksti Tiina Örn

Näytteilleasettajat kommentoivat Matkamessuja pitkällä kokemuksella.
On keskipäivä lauantaina, ja Matkamessuilla on paljon väkeä. Matkailijat ovat selvästi suunnanneet tällä kertaa matkansa Helsingin Messukeskukseen.
Suomen Kuvausmatkat Oy:n toimitusjohtaja Jouni Klingan puheille on jonoa. Itsensä tuntee onnekkaaksi, kun viimein tulee oma vuoro puhutella Klingaa.
– Messuilla on ollut jälleen paljon hyviä kohtaamisia. Meidän osalta on mennyt todella hyvin. Kiva, että tultiin, Klinga arvioi.
Matkamessuilla oli keskiviikkona workshop-päivä ja torstaina ammattilaispäivä. Laajalle yleisölle messut avattiin perjantaina.
Suomen Kuvausmatkat Oy tekee markkinointia netissä, mutta se ei Klingan mukaan korvaa kasvoikkain tapaamisia potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
– Pidän face to face -kohtaamisia meille tärkeinä, koska toimimme erikoissegmentillä. Messuilla solmimme uusia asiakassuhteita ja tapaamme tuttuja vakiasiakkaita.
Yritys on ollut Matkamessuilla mukana jo lähes kymmenen vuotta. Klinga katsoo, että paikkamaksujen kanssa ollaan nyt ”kipurajalla”.
– Jos maksut vielä nousevat, niin pelkään sen näkyvän näytteilleasettajien määrässä.
Klingalla on toive tapahtumajärjestäjille laajemminkin.
– Joskus huomaa, että tapahtumia yritetään tekohengittää sillä, että mukaan otetaan oheisjuttuja, jotka eivät liity tapahtuman teemaan. Niiden ajatellaan tuovan lisää yleisöä, mutta meitä erikoisalojen toimijoita hyödyttävät vain asiakkaat, jotka ovat tulleet esimerkiksi Matkamessuille matkailun vuoksi.
Matkamessujen nykytilanteeseen Klinga on tyytyväinen.

– Täällä käy juuri meidän kohderyhmää, matkailusta kiinnostuneina ihmisiä.
Samaan aikaan Matkamessujen kanssa järjestetään Helsinki Caravan 2025 -messut. Ne ovat Matkamessujen yhteydessä, mutta eri hallissa.
Järjestelyä pohtii Caravan-messujen näytteilleasettaja K & K Kivinen Oy:n toimitusjohtaja Karo Kivinen.
– Ymmärrän, ettei se ole mahdollista, mutta olisihan se hienoa, jos Caravan-messut olisivat samassa hallissa Matkamessujen kanssa.
Kivinen perustelee kommenttiaan:
– Matkamessuilla on noin 50 000 kävijää. Heistä noin 20 000 löytää tähän halliin, jossa me olemme.
Kivinen on kuitenkin tyytyväinen. Hänen mukaansa 20 000 hengen yleisöstä puolet on Caravan-messuilla liikkeellä ”tosimielellä”.
Kivinen sanoo samaa kuin Klinga: muun markkinoinnin lisäksi messuilla kannattaa olla.
– Ihmiset haluavat istua matkailuautoihin ja hypistellä. Mikään ei korvaa messuilla oloa.
Hän kehuu erityisesti Helsinki Caravan 2025 -messujen ajankohtaa. Tapahtuma starttaa vuoden.
– Tämä on ensimmäinen viikonloppu, jolloin on jotain tapahtumaa joulu- ja uusivuosihärdellin jälkeen.
Messukeskuksen Caravan messut on Kivisen yritykselle vuoden tärkein tapahtuma. Mukana on oltu jo yli 30 vuotta.
– Panostamme tähän.
K & K Kivinen Oy on mukana myös Venemessuilla, koska yritys myy matkailuvaunujen ja -autojen lisäksi myös muun muassa trailereita.
Helsinki Caravan 2025 -messujen paikkamaksu on Kivisen mielestä tapahtumasta saatavaan hyötyyn nähden kohtuullinen.

Matkamessuilla on oma alueensa ystävyysseuroille. Siellä messuvieraiden kanssa keskustelee vilkkaasti muun muassa Suomi-Amerikka yhdistysten liiton (SAM) toiminnanjohtaja Lena Grenat.
Hän on messupäivien sujumiseen tyytyväinen. Yli 80-vuotias SAM on ollut Matkamessuilla mukana kymmeniä vuosia. Syykin on selvä.
– Matkamessut on hyvä paikka saada näkyvyyttä ja lisätä meidän tunnettuutta, Grenat toteaa.
Liitossa arvostetaan dialogia, jota messut mahdollistavat toisin kuin vaikkapa virtuaalinäkyvyys.
– Olemme informaationlähde ja tapahtumatuottaja. Tarjoamme tietoa Yhdysvalloista ja järjestämme USA-aiheisia tapahtumia.
Grenat myöntää, että Matkamessuilla monen osastolla käyvän kysymykset koskevat Yhdysvalloissa matkailua, vaikka liitto ei matkoja myykään.
Liiton on mahdollista Grenatin mukaan osallistua Matkamessuille vain ystävyysseurojen yhteistyöllä.
– Meillä ei olisi mitään mahdollisuutta tulla tänne, jos joutuisimme maksamaan paikasta markkinahinnan.
Matkailuautoalaa edustava Kivinen puhuu Caravan-messujen hyvästä ajankohdasta. Matkamessujen ajankohtaa kehuu puolestaan Suomen matkailualan liitto ry:n toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti.
– Matkamessut ovat vuoden alussa ja luovat siten hyvän startin matkailuvuodelle.
Mäki-Fränti kuvaa Matkamessuja alan näyteikkunaksi. Hän sanoo, että tapahtuma on tärkeä alan sisäiselle vuorovaikutukselle. Se on myös alan voimannäyttö kuluttajille.
Matkailualalle kuuluu Mäki-Fräntin mukaan hyvää.
– Odotukset olivat viime vuodelle kovat. Koko matkatoimistoalan myynti kasvoi viime vuonna kuusi prosenttia.
Messuilla koettiin häät
Tammikuussa järjestettyjen Helsingin Matkamessujen uusia elementtejä olivat muun muassa Karri Koiran johdolla järjestetyt Matkafestarit perjantaina sekä perhesunnuntai, joka toi messuille lisää erityisesti lapsiperheille sopivia aktiviteetteja.
Messuilla oli tänä vuonna myös Wellness Zone -alue, jolla kävijät saattoivat kokeilla vaikkapa joogaa, tanssia ja rentoutusharjoituksia. Alueella järjestettiin myös työpajoja.
Sunnuntaina perheille suunnattu ohjelma sisälsi muun muassa ruokatapahtumia, arvontoja, kilpailuja sekä aarreseikkailun.
Perjantaina messuilla koettiin aito vihkimistilaisuus, jossa pari avioitui. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Matkamessuilla järjestettiin vihkiminen yleisön edessä.
Caravan 2025 messuilla esiteltiin 150 uutta matkailuajoneuvoa eri merkeiltä sekä kaksi itserakennettua matkailuautoa. Itserakennetut matkailuautot toivat messuille tuulahduksen paljon esillä olleesta Van life -teemasta.