Tampere Euroopan älykkään matkailun pääkaupungiksi 2026
Tampere valittiin 19. marraskuuta Brysselissä vuoden 2026 Euroopan älykkään matkailun pääkaupungiksi. Euroopan komissio valitsi voittajan European Capital of Smart Tourism (suomeksi Euroopan älykkään matkailun pääkaupunki) seitsemän finalistin joukosta. Finaaliin pääsivät Tampereen lisäksi Braga (Portugali), Brugge (Belgia), Bryssel (Belgia), Genova (Italia), Leipzig (Saksa) ja Regensburg (Saksa). Asema myönnetään kaupungille, joka osoittaa poikkeuksellista sitoutumista kestävän ja innovatiivisen matkailun kehittämiseen.
Euroopan komissio perustelee Tampereen voittoa sillä, että kaupunki erottui edukseen innovatiivisten käytäntöjensä ja kestävän kasvun suunnitelmiensa ansiosta. Tampereella on kiinnostava suunnitelma vuodelle 2026 Euroopan kestävän matkailun pääkaupunkina ja lisäksi paikalliset hyötyvät turismista. Lisäksi kaupunki on valmis jakamaan tietoa ja käytänteitään muiden kanssa.
Tampereen ratkaisuja lautakunnalle Brysselissä esittelivät Tampereen kilpailukyky- ja innovaatiojohtaja Teppo Rantanen sekä Visit Tampereen markkinointi- ja viestintäjohtaja Heli Jokela.
– Tampereella on vankka perusta kestävän kehityksen työssä, kaupunkilaisia ja turisteja helpottavia älykaupunkiratkaisuja ja elävä kulttuuritarjonta. Teemme paljon eurooppalaista yhteistyötä ja innovaatioiden yhteiskehittäminen kuuluu toimintatapaamme. Tämä palkinto on tunnustus tekemisellemme ja mahdollisuus tuleville yhteistöille, Rantanen toteaa.

Tampereen hakemuksessa korostuivat muun muassa toimet ilmastotyön eteen, esimerkiksi yrityksille suunnatut vastuullisuustyökalut ja kaupungin sija kuusi globaalissa vastuullinen matkakohde -indeksissä (Global Destination Sustainability Index). Lisäksi hakemuksessa mainittiin esimerkiksi Outdoor Expressin kautta saavutettavat luontokohteet, Tampere.Finland-sovellus ja fyysistä- ja digimaailmaa yhdistävät älykkäät kaupunkiratkaisut. Tunnusmerkeistä hakemuksessa korostuivat muiden muassa Tampereen asema maailman saunapääkaupunkina ja Muumit.
Voittajakaupunki saa huomattavaa viestintä- ja brändäystukea. Siihen sisältyy muun muassa markkinointivideon tekeminen, kaupunkiin sijoitettava aihetunnisteveistos sekä räätälöityjen markkinointikampanjoiden toteutus näkyvyyden kasvattamiseksi EU-tasolla ja kansainvälisesti.
– Älykkään matkailun pääkaupunkius mahdollistaa Tampereen tunnettuuden kasvattamista niin vanhoissa kuin uusissa kohderyhmissä. Lisäksi tämä tuo lisäuskottavuutta ja uusia kontakteja Euroopan-laajuisiin hankkeisiin ja verkostoihin, joissa olemme jo nyt aktiivisia. On hienoa päästä kehittämään tekemistämme entisestään tämän teemavuoden kautta, toteaa Visit Tampereen markkinointi- ja viestintäjohtaja Jokela.
Kilpailun aiempia voittajia ovat olleet muun muassa Dublin (2024), Sevilla ja Páfos (2023), Valencia ja Bordeaux (2022), Málaga ja Göteborg (2020) sekä Helsinki ja Lyon (2019).
