Musiikin arvo -kampanja ratkennut

Musiikin arvo -kampanja ratkennut
Uniikki vinyyli luovutettiin JVG:n ja Gramexin edustaja Sari Aalto-Setälän toimesta Jokereille. Kuva Lauri Arjas.

Jääkiekkojoukkue Jokerit teki voittavan tarjouksen Gramexin ja JVG:n Musiikin arvo -kampanjan tarjouskaupassa, jossa myytiin ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Tiukassa kilpailussa tehtiin yhteensä 35 tarjousta 46 245,11 euron edestä. Jokerien tarjous oli 15 500 euroa.

JVG teki kampanjaa varten uuden, uniikin biisin, jonka pääsee kuulemaan vain levyn ostamalla. Artisti valitsi, kuka tai ketkä pääsevät levyn omistajiksi.

Kappaleen ensisoitto tapahtuu Jokerien kotiottelussa Veikkaus Arenalla lauantaina 20. joulukuuta Joensuun Kiekko-Poikia vastaan. Ottelutapahtumassa juhlistetaan uniikkia biisikauppaa, jossa yhdistyy kulttuurin, urheilun ja nuorison bänditoiminnan tukeminen. Jokerit haluaa saattaa biisin kuunneltavaksi myös digialustoille ja radioon.

– Halusimme olla mukana tekemässä jotakin uutta. Tässä kampanjassa on tärkeä tuen kohde, lasten ja nuorten harrastaminen, jota haluamme edistää, seuran puheenjohtaja Mikko Saarni kertoo.

JVG ei valinnut ostajaa pelkän summan perusteella, vaan painotti myös sitä, kuka osasi perustella musiikin merkityksen ja osoittaa biisille merkityksellisen käyttökohteen.

– Valinta ei ollut helppo. Meille oli tärkeää, että biisi kannustaa liikkumaan sekä luo yhteisöllisyyttä matseissa ja muuallakin. Lisäksi Jokerit ostajana osoittaa käytännössä sen, että musan, kulttuurin tai urheilun vastakkainasettelu on tässä ajassa turhaa. Yhteistyöllä saa aikaan enemmän. Ilman musaa hallissa ei olisi puoliakaan tunnelmasta, perustelee JVG:n Jare Brandt.

20. joulukuuta pelattavassa pelissä lahjoitetaan kappaleen myyntisumma lyhentämättömänä Rock Camp ry:lle, joka tarjoaa nuorille kiusaamisvapaata, matalan kynnyksen bänditoimintaa ympäri Suomen.

Rock Camp ry on vuodesta 2009 tarjonnut nuorille matalan kynnyksen, kiusaamisvapaita bändikerhoja ja musiikkileirejä ympäri Suomen. Yhdistyksen tavoitteena on lisätä nuorten hyvinvointia, elämänsisältöä ja yhteisöllisyyttä musiikin avulla.

Toimipisteet sijaitsevat tällä hetkellä Seinäjoella ja Joensuussa. Toimintaa järjestetään myös Tampereella, Järvenpäässä ja Oulussa sekä tulevaisuudessa myös Lahdessa. Rock Campin toimintaan osallistuvat nuoret ovat pääasiassa 13–29-vuotiaita, ja yhdistys toimii vahvasti kiusaamisen ehkäisemisen puolesta.

– Meillä on toimintaa jo kuudella paikkakunnalla. Rock Campin päätoimipiste sijaitsee Joensuussa. Lahjoituksen ansiosta pystymme järjestämään ensi vuonna monipuolista ja saavutettavaa musiikkitoimintaa nuorille sekä tavoittamaan entistä enemmän osallistujia eri puolilta Suomea, kertoo Rock Campin toiminnanjohtaja Satu Haveri.

Vastaa