Uusi taiteen ja teknologian festivaali Ouluun
Lumo Art & Tech -festivaali on yksi Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden kohokohdista. Kyseessä on kymmenpäiväinen kansainvälinen taiteen ja teknologian tapahtuma, joka järjestetään 13.–22. marraskuuta. Tapahtuma rakentuu Lumo-valofestivaalin ympärille kansainväliseksi kokonaisuudeksi, joka toteutetaan taiteilijoiden, korkeakoulujen, kulttuuritoimijoiden ja teknologiayritysten yhteistyönä. Festivaali kokoaa yhteen yleisö- ja ammattilaisohjelman, jossa tarkastellaan taiteen ja teknologian rajapintoja.
Tapahtumat levittäytyvät yli kymmeneen kohteeseen eri puolille kaupunkia, muun muassa uusiin kulttuuritiloihin Tarkastamoon sekä museo- ja tiedekeskus Tiiman VISIO-elämystilaan. Ohjelmaan sisältyy seminaareja, keskusteluja ja konferensseja. Oulu on osa UNESCO Creative Cities Network -verkostoa mediataiteen alalla.
Suuren suosion kerännyt Lumo-valofestivaali järjestetään ensimmäistä kertaa neljän päivän mittaisena. Osana Art & Tech -festivaalia valotaideohjelma toteutetaan aiempaa laajempana ja FLASH Valotaidebiennaali Kätketty kajo tuo korkeatasoisen kattauksen kotimaista valotaidetta.
Uusi subarktinen äänifestivaali TAR tarjoaa uusia tapoja kuunnella ja kokea ääntä kuudessa eri tapahtumapaikassa Oulussa. Yhtenä kohokohtana on äänitaiteilija Stefanie Egedyn tilallinen teos, jossa 24 subwooferin avulla erittäin matalat bassotaajuudet ja infraäänet materialisoituvat uuteen tapahtumatilaan Tarkastamoon.
Festivaalin ammattilaisohjelma laajentaa taiteelliset teemat yhteiskunnallisiin ja teknologisiin keskusteluihin seminaarien, puheenvuorojen ja verkostoitumistilaisuuksien kautta.
Uudessa kulttuuritapahtumatilassa Tarkastamossa järjestetään seminaarikokonaisuus, joka käsittelee muun muassa kestävyyttä, langattoman teknologian tulevaisuutta, valotaidetta sekä Art of Work -teemaa, jossa tarkastellaan taiteen ja teknologian vaikutusta nykytyöhön.
Oulun ammattikorkeakoulu järjestää vuosittaisen AVARA-tapahtumansa, jonka tämän vuoden teemana on “Art & Tech <3 Space”. Teema kutsuu pohtimaan, miten tila, teknologia ja luova työ muovaavat toisiaan nyt ja tulevaisuudessa.
Keskeinen tapahtumapaikka on lokakuussa avautuva museo- ja tiedekeskus Tiima, jonka VISIO-elämystila toteutetaan yhteistyössä Itävallan Ars Electronica Solutionsin kanssa. Kävijä voi osallistumisellaan ja reagoinnillaan vaikuttaa siihen, miten immersiivinen tila elää ja vastaa.
Festivaalin pääyhteistyökumppani on Nokia. Muut kumppanit ovat Oulun Pysäköinti, Avidly, Genelec, LähiTapiola sekä Oulun ammattikorkeakoulu.
