Vuoden museo -kilpailun finaaliin valittu kolme museota

Suomen museoliiton ja Kansainvälisen museoneuvosto ICOM Suomen komitean järjestämän Vuoden museo 2025 -kilpailun finaaliin on valittu kolme museota. Voitosta kilpailevat Lahden museot, Median museo ja arkisto Merkki sekä Tornionlaakson museo.
Palkintolautakunta vierailee kevään aikana finalistimuseoissa ja jakaa palkinnot Valtakunnallisten museopäivien yhteydessä järjestettävässä Museopalkintogaalassa Porissa 22. toukokuuta.
Gaalassa jaetaan myös Vuoden museoviestintäteko -palkinto. Vuoden viestintäteko -kilpailun finaaliin on valittu kaksi viestintätekoa. Finalistit ovat Idänsuhteiden museo Nootin nimenmuutos ja Museo Leikin Tokiosta Tapiolaan -näyttelyn viestintä.
Vuoden museo -tunnustuspalkinto myönnetään museolle, joka on edistänyt merkittävällä tavalla museoalan yhteiskunnallista näkyvyyttä ja vaikuttavuutta omalla toiminta-alueellaan. Se voi olla myös tunnustus kokoelmiin, näyttelyihin tai museopedagogiaan liittyvistä saavutuksista tai muusta innovatiivisesta toiminnasta.
Lahden museoihin kuuluu neljä mielenkiintoista museokohdetta, jotka yleisö on ottanut omakseen. Museoiden toimintaa yhdistävät osallisuuden ja hyvinvoinnin teemat luontoa ja ympäristöä unohtamatta.
Median museo ja arkisto Merkki on läpikäynyt perinpohjaisen muutoksen. Uudistunut ja uudelleen nimetty Merkki tekee työtä journalismin, sananvapauden ja demokratian puolesta.
Tornionlaakson museon toiminnassa näkyy vahvasti rajattomuus ja rajanylinen yhteistyö. Museo toimii erinomaisena esimerkkinä siitä, miten kulttuurin ja historian kautta voi rakentaa toimivia yhteyksiä.
Vuoden museo –palkintoja on jaettu vuodesta 2014 alkaen. Vuoden museo -tittelin ovat aiemmin voittaneet Saamelaismuseo ja Ylä-Lapin luontokeskus Siida, Riihisaari – Savonlinnan museo, Poliisimuseo, Suomen maatalousmuseo Sarka, Satakunnan Museo, EMMA – Espoon modernin taiteen museo, Helsingin kaupunginmuseo, Ahvenanmaan merenkulkumuseo, Serlachius-museo Gösta ja Forssan museo.
Vuoden museoviestintäteko
Tänä vuonna palkitaan myös onnistunut museoalan viestintäteko. Vuoden viestintäteko -palkinto jaetaan onnistuneelle, positiivisesti erottuvalle viestintäteolle.
Vuoden viestintäteko -finalistit ovat Idänsuhteiden museo Nootin nimenmuutos ja Museo Leikin Tokiosta Tapiolaan -näyttelyn viestintä.
– Finaaliin valittiin kaksi erityisen huolellisesti suunniteltua ja vankalla ammattitaidolla toteutettua viestintätekoa, jotka tavoittivat laajasti sekä median että yleisönsä. Onnistunut viestintä toi museoalalle uudenlaisia toimintamallia ja keskustelunavauksia, toteaa palkintolautakunnan puheenjohtaja Maj Meriluoto.