Visit Tampereelle vastuullisen matkailun Sustainable Travel Finland -merkki

Visit Tampereelle vastuullisen matkailun Sustainable Travel Finland -merkki
Näsinpuistosta näkyy Tampereen maamerkki: Näsinneula. Kuva Laura Vanzo.

Visit Finland on myöntänyt Visit Tampereelle valtakunnallisen ja kansainvälisesti arvostetun Sustainable Travel Finland (STF) -destinaatiomerkin. Merkki on osoitus Visit Tampereen ja matkailuyritysten pitkäjänteisestä ja tavoitteellisesta työstä kestävän matkailun edistämiseksi.

Kyseessä on tunnustus matkailuyrityksille ja -alueille, jotka sitoutuvat kestävän matkailun periaatteisiin. Ohjelma perustuu seitsemän askeleen kehittämispolkuun, jonka avulla vastuullisuus jalkautetaan käytännön toimiksi. Merkin saaminen edellyttää muun muassa henkilöstön kouluttamista, toiminnan sertifiointia ja mittaamista sekä avoimuutta vastuullisuusviestinnässä.

Merkki tuo yhteen kestävän matkailun edelläkävijöitä Tampereelta ja Pirkanmaalta. STF-ohjelmassa mukana olevat yritykset ja toimijat ovat tärkeä osa alueellista yhteistyötä ja vastuullista matkailutarjontaa, jota Visit Tampere edistää ja viestii yhdessä koko maakunnan kanssa. Merkin saaneita toimijoita Tampereella ja Pirkanmaalla on jo yli 30, suurista käyntikohteista hotelleihin ja pieniin aktiviteettiyrityksiin.

Merkki on merkittävä virstanpylväs kaupungin vastajulkaistussa matkailustrategiassa, jossa vastuullisuus nähdään sekä arvona että kilpailuetuna. Työ merkin saamiseksi on tehty yhdessä matkailutoimijoiden kanssa.

– Kestävyys on lisäarvoa ja parempaa palvelua asiakkaille. Tutkimusten mukaan jopa 75 prosenttia matkailijoista haluaa matkustaa vastuullisemmin. STF-merkki antaa meille entistä vahvemmat eväät kehittää matkailijakokemuksesta kestävämpi. Tavoitteenamme on auttaa yhä useampia matkailuyrityksiä vastuullisuuspolulla kohti STF-merkkiä ja rakentaa heidän kanssaan yhdessä tulevaisuutta, jossa matkailija voi tehdä kestäviä valintoja entistä helpommin ja jättää Tampereen hieman paremmaksi kuin se oli saapuessaan, sanoo Visit Tampereen kestävän kehityksen projektipäällikkö Matti Pollari.

STF-destinaatiomerkin saaminen edellyttää, että merkittävä osa alueen matkailuyrityksistä on mukana vastuullisuustyössä. Osa on jo suorittanut STF-ohjelman, osa on aktiivisesti sen polulla. Tavoitteena on, että koko alueen matkailuekosysteemi toimii arjessaan vastuullisesti. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi resurssien säästöä, vastuullista hankintaa, sidosryhmien osallistamista ja matkailijoiden vastuullisten valintojen tukemista.

– Alueemme edelläkävijäyritykset ovat mahdollistaneet STF-merkin saamisen meille ja se on tunnustus erityisesti heidän kestävyystyöstään. Ilman matkailuyritysten pitkäjänteistä sitoutumista ja kehityshalua emme olisi nyt tässä. Voimme ylpeästi sanoa, että Tampere on matkalla yhä vastuullisemmaksi matkakohteeksi, toteaa Visit Tampereen toimitusjohtaja Jari Ahjoharju.

Tampereen matkailun kehitystä ohjaa tämän vuoden maaliskuussa julkaistu Tampereen matkailustrategia 2025- 2030, jonka keskiössä ovat elämyksellisyys, saavutettavuus, ympäristön kunnioitus ja kansainvälisyys. STF-merkki vahvistaa kaupungin asemaa vastuullisena matkakohteena sekä kotimaassa että kansainvälisesti.

– Erityisen hienoa on, miten Tampere yhdistää saunakulttuurin ja järviluonnon vahvuudet kestävään palvelukehitykseen, ja kehittää alueella vähähiilisiä, kaikille saavutettavia liikennepalveluita, Visit Finlandin kestävän matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen kommentoi.

Vastaa