Tampereen Messut uudistaa brändinsä

Tampereen Messut uudistaa brändinsä vahvistamaan asemaansa tulevaisuuden tapahtumamarkkinassa. Uusi brändi heijastaa yrityksen strategista tavoitetta luoda vahvasti yhteisöllisiä ja merkityksellisiä kohtaamisia. Uudistuksen taustalla on myös halu vastata entistäkin paremmin kasvavaan kysyntään innovatiivisista, asiakaslähtöisistä ja digitaalisista tapahtumakokemuksista.
Rinnakkain Tampereen Messujen brändiuudistuksen kanssa myös Finnrestan, Finland Eventsin ja Expotecin brändit on uudistettu.
Osana brändiuudistushanketta myös suurin osa Tampereen Messujen tapahtumabrändeistä on saanut uuden visuaalisen ilmeen ja brändikonseptin.
– Vuoden 2025 aikana olemme jo uudistaneet usean tapahtuman brändin ja muutaman tapahtuman osalta päivitys on vielä edessä. Tampereen Messut, eri liiketoimintayksiköt sekä tapahtumat tarkoittavat yhteensä yli viittätoista brändiuudistusta, brändi- ja viestintäjohtaja Heidi Pitkämäki laskee.
– Olemme tunnettu ja arvostettu toimija, ja nyt haluamme nostaa myös brändimielikuvamme seuraavalle tasolle. Haluamme tarjota asiakkaillemme kokonaisvaltaisia kokemuksia, jotka heijastavat arvojamme: yhteisöllisyyttä, näkemyksellisyyttä ja vastuullisuutta, Pitkämäki korostaa uudistuksen merkitystä kasvun ja kilpailukyvyn näkökulmaa.
Brändiuudistus ei ole pelkästään visuaalinen muutos, vaan myös strateginen.
Uudistettu brändi kiteytyy lauseeseen ”Tuomme yhteen ihmiset, ideat ja elämykset.” Ihmisten, ideoiden ja elämysten kohtaamisista syntyvä energia kiertää uuden logon kolmessa kehässä. Ne viestivät yhtiön jatkuvasta kehittymisestä ja halusta olla alansa edelläkävijä.
– Emme tee vain vuosittain toistuvia tapahtumia, vaan tarjoamme asiakkaillemme tietoa, työkaluja ja uusia liiketoimintamahdollisuuksia ympäri vuoden. Tapahtumat ovat totta kai vaikuttava osa kokonaisuutta, johon voi kuulua myös muun muassa seminaareja, valmennuksia tai vaikkapa podcasteja. Haluamme olla aloitteellinen ja aktiivinen toimija verkostoissamme, Tampereen Messujen toimitusjohtaja Tuomas Räsänen kuvaa.
Brändiuudistuksen lisäksi digitaalisen asiakaskokemuksen osalta otetaan iso harppaus eteenpäin. Käyttöön otetaan Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen tapahtuma-alusta.
Tapahtuman verkkosivun ja tapahtumasovelluksen varaan rakentuva tapahtuma-alusta tarjoaa uusia toiminnallisuuksia messuvierailua varten sekä näytteilleasettajille uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Näytteilleasettajalista, ohjelma ja pohjakartta löytyvät nyt samasta paikasta.
Sovelluksen avulla sekä kävijät että näytteilleasettajat voivat suunnitella omaa aikatauluaan sekä verkostoitua etukäteen. Sovelluksesta löytyy myös oma chat yhteydenpitoa varten. Uuden järjestelmän avulla näytteilleasettajat pystyvät itse hallinnoimaan omaa messuprofiiliaan, profiilissa esiteltäviä tuotteita, videoita, tekstejä ja yhteyshenkilöitä.
– Asiakkaat ovat ottaneet uuden tapahtuma-alustan innolla vastaan ja etenkin tuotteiden lisääminen on ollut suosittu ominaisuus. Kiitosta on tullut myös oman profiilin hallintamahdollisuudesta sekä uudenlaisesta pohjakartasta, Räsänen summaa.
Brändiuudistus on toteutettu yhteistyössä suunnittelutoimisto Form Union Strategy & Designin ja suunnittelutoimisto Pauhausin kanssa.