Maisema Kolilta -jättimaalaus konservoitiin osana suurremonttia

Maisema Kolilta -jättimaalaus konservoitiin osana suurremonttia
– Projekti on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus oppia tekniikkaa kansainvälisiltä kollegoilta ja jakaa kokemusta eteenpäin suomalaisille konservaattoreille, vastuukonservaattori ja Eero Järnefelt -asiantuntija Nina Robbins sanoo.

Helsingin päärautatieaseman jättimäinen Maisema Kolilta -maalaus on palautettu paikoilleen puoli vuotta kestäneen konservointityön jälkeen. Yli kahdeksan metriä leveä ja viisi metriä korkea teos irrotettiin ensimmäistä kertaa sen jälkeen, kun se asennettiin aseman ravintolasaliin vuonna 1923. Eero Järnefeltin, A. W. Finchin ja Ilmari Aallon yhteisteos konservoitiin ensimmäistä kertaa yli sataan vuoteen.

Konservointi tehtiin osana 60 miljoonan euron hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa aseman roolia paitsi liikenteen solmukohtana myös kaupunkikulttuurin keskuksena. Teoksen kunnostus oli välttämätöntä sen säilymisen kannalta.

– Kangas oli alkanut pussittua ja löystyä, mikä uhkasi sen rakenteellista kestävyyttä ja visuaalista eheyttä. Vuosikymmenten ja salin elämän jälkien myötä myös teoksen alkuperäinen väriloisto oli haalistunut, sanoo vastuukonservaattori Liisa Helle-Wlodarczyk.

Konservointi aloitettiin puhdistamalla teos paikallaan seinällä. Tämän jälkeen se laskettiin alas ja asetettiin vaakatasoon jatkokäsittelyä varten. Teos oli paikoin tummunut ja likaantunut, ja sen rakenne oli heikentynyt.

Teoksessa hyödynnettiin Elastic Tensioning System -pingotusmenetelmää, jota käytettiin nyt Suomessa ensimmäistä kertaa. Menetelmä perustuu jousimekanismiin, joka reagoi ympäristön muutoksiin ja vähentää rakenteellista rasitusta kankaalle.

Menetelmän käyttöönottoa valvoi italialainen konservaattori Antonio Iaccarino Idelson. Tekniikkaa on hyödynnetty maailmalla monissa merkittävissä teoksissa, kuten Rembrandtin Yövartion konservoinnissa Amsterdamin Rijksmuseumissa.

Konservoinnin myötä teoksen alkuperäinen värimaailma on palautunut.

Konservointi ja ravintolasalin remontti ajoittuivat osin samaan aikaan, mutta työt tehtiin tilallisesti eriytetysti.

Konservointi tehtiin aktiivisen työmaan yhteydessä

Konservointiprojekti toteutettiin tiiviissä yhteistyössä useiden asiantuntijatahojen kanssa. Mukana olivat konservaattorien lisäksi taidelogistiikan, rakennesuunnittelun, valaistuksen, paloturvallisuuden ja rakennussuojelun asiantuntijat. Myös VR:n ja Museoviraston edustajat osallistuivat suunnitteluun ja valvontaan.

Konservaattorit työskentelivät omaan käyttöön rajatussa tilassa, jossa taideteoksen käsittely voitiin tehdä hallituissa olosuhteissa. Työmaan toiminnot sovitettiin yhteen konservoinnin kanssa aikataulullisesti ja logistisesti.

– Poikkeuksellista oli se, että konservointi ei tapahtunut museoympäristössä tai työhuoneella, vaan aktiivisen rakennushankkeen yhteydessä. Tämä vaati täsmällistä yhteydenpitoa ja suunnittelua eri toimijoiden välillä, sanoo projektia johtanut taideasiantuntija Jukka Valkonen.


Teos osa suojeltua kulttuuriympäristöä

Maisema Kolilta maalattiin alun perin Suomen Matkailijayhdistyksen tilauksesta, ja se oli esillä Berliinin matkailunäyttelyssä vuonna 1911. Helsingin päärautatieasemalle se sijoitettiin vuonna 1923 osaksi Eliel Saarisen suunnittelemaa rakennusta.

Ravintolasali on suojeltu valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Suojelupäätöksessä mainitaan erikseen myös teos itse – se kuuluu tilaan, eikä sitä voi siirtää. Sali uudistetaan osana aseman kokonaisremonttia. Suunnittelussa huomioidaan erityisesti maalauksen säilyminen. Keittiö siirretään pois teoksen alta, ja uudet rakenteet sijoitetaan salin sivureunaan ja kellarikerrokseen.


Vastaa